سفارش تبلیغ
صبا ویژن

fasert

صفحه خانگی پارسی یار درباره

با انواع شکم درد و علل بروز آنها آشنا شوید

    نظر

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، شکم درد یکی از مشکلات رایجی است که همه‌ی ما گهگاه آن را تجربه می‌کنیم. اما احساس درد در این ناحیه دلایل مختلفی دارد و برای آنکه بتوانیم اقدام مناسبی در مورد این درد‌ها داشته باشیم ابتدا باید مشکل اصلی را درست تشخیص دهیم.

 

در ادامه بر اساس یک نقشه درد‌های شکمی و محل این دردها، به انواع شکم درد و علت آن‌ها می‌پردازیم.

 

1- بالا سمت راست شکم

 

این قسمت از شکم، کیسه‌ی صفرا و کبد را در بر می‌گیرد، بنابراین شایع‌ترین علل درد در این قسمت معمولا مربوط به این دو اندام هستند.

 

با انواع شکم درد و علل بروز آن‌ها آشنا شوید

 

اگر درد ناگهانی و شدیدی احساس می‌کنید که تا کتف راست تان امتداد پیدا می‌کند و هر بار که یک وعده‌ی غذای سنگین و پرچرب می‌خورید از بین می‌رود، احتمالا سنگ کیسه‌ی صفرا دارید.

درد تیز یا تیر کشیدن خفیف و مداومی که تا کتف راست یا پشت امتداد پیدا کند و چندین ساعت طول بکشد، احتمالا نشان دهنده‌ی بیماری التهاب کیسه‌ی صفرا است.

درد خفیف و مداوم یا درد تیزی که گهگاه به وجود می‌آید و از بین می‌رود، معمولاً نشان دهنده‌ی هپاتیت، نوعی بیماری التهاب کبد است.

 

2- بالا وسط شکم

 

این قسمت از شکم شامل روده‌ی اثنی عشر یعنی اولین بخش از روده‌ی کوچک و همینطور بخش زیادی از لوز المعده می‌شود.

 

با انواع شکم درد و علل بروز آن‌ها آشنا شوید

 

اگر اغلب دردی احساس می‌کنید که تا پشت امتداد پیدا می‌کند و با خوردن غذا، به ویژه غذا‌های پرچرب، تشدید می‌شود، این مسأله احتمالاً نشان دهنده‌ی پانکراتیک یا همان التهاب لوز المعده است.

درد شدید و حساسیت در این قسمت که با حالت تهوع، استفراغ، اسهال و ورم شکم همراه باشد، ممکن است به دلیل فتق اپی گاستریک (در قسمت فوقانی شکم و بین جناغ سینه و ناف) رخ داده باشد.

احساس سوزش در قفسه‌ی سینه به همراه نشانه‌هایی مثل سرفه، گلو درد، اسیدی شدن طعم دهان، گاز اضافی، حالت تهوع، استفراغ و نفخ، معمولاً علامت سوزش معده یا سوء هاضمه است

اگر دچار سوزش معده‌ای شده اید که با خم شدن یا دراز کشیدن تشدید می‌شود و با درد قفسه‌ی سینه و آروغ زدن همراه است، احتمالا علت آن فتق هیاتال (فشار آوردن معده به سمت بالا و دیافراگم) است.

دردی که بین وعده‌های غذایی یا در میانه‌ی شب تشدید پیدا کند و با غذا خوردن از بین رود، ممکن است نشانه‌ی زخم اثنی عشر باشد.

 

3- بالا سمت چپ شکم

 

بخش عمده‌ای از معده در سمت چپ شکم قرار دارد، بنابراین هر گونه احساس غیر معمولی در این قسمت معمولاً از وجود مشکلی در این اندام حکایت دارد.

 

با انواع شکم درد و علل بروز آن‌ها آشنا شوید

 

درد شدید و دائمی‌ای که با حالت تهوع یا استفراغ همراه باشد، ممکن است علامت گاستریت یا همان التهاب معده باشد.

درد سوزشی‌ای که معمولاً هنگام خالی بودن معده تشدید می‌شود، احتمالا به دلیل زخم معده رخ می‌دهد.

 

4- چپ و راست شکم

 

کلیه‌ها در قسمت چپ و راست شکم در هر دو طرف ستون فقرات قرار دارند. گاهی هم احساس درد در این ناحیه می‌تواند به دلیل بروز مشکلاتی در روده‌ی بزرگ باشد.

 

با انواع شکم درد و علل بروز آن‌ها آشنا شوید

 

احساس درد در پهلو که تا پشت امتداد پیدا کند و با تب، لرز، اسهال و حالت تهوع همراه باشد، می‌تواند نشان دهنده‌ی عفونت کلیه باشد.

درد شدیدی که تا پایین شکم امتداد پیدا کند و به صورت موجی باشد، علامت سنگ کلیه است. حالت تهوع، استفراغ، تب و تکرر ادرار و ادرار خونی از دیگر نشانه‌های سنگ کلیه هستند.

احساس دردی که با نفخ یا بدون آن و همینطور با سفتی و خشکی مدفوع و سخت شدن دفع آن همراه باشد، احتمالاً نشانه‌ی یبوست است.

 

5- وسط شکم

 

هر گونه احساس ناراحتی در این قسمت از شکم ارتباط زیادی با وجود مشکلی در روده‌های بزرگ و کوچک دارد.

 

با انواع شکم درد و علل بروز آن‌ها آشنا شوید

 

درد شکمی و تیر کشیدنی که با اسهال شدید، احساس خستگی، تب و کاهش وزن همراه باشد، علامت بیماری التهابی روده است.

احساس درد همراه با استفراغ، اسهال و ناتوانی در دفع گاز شکم یا مدفوع، ممکن است نشانه‌ی اولیه‌ی انسداد روده‌ی کوچک باشد.

به وجود آمدن یک ورم دردناک یا برآمدگی در نزدیکی ناف که معمولا باعث احساس ناراحتی در ناحیه‌ی شکم می‌شود را فتق ناف می‌گویند.

 

6- سمت چپ شکم

 

این ناحیه علاوه بر کلیه، بخش پایین رونده‌ی روده‌ی بزرگ را هم در بر می‌گیرد که می‌تواند به دلیل ناسالم بودن رژیم غذایی، افزایش سن و دیگر عوامل شایع، عفونی یا ملتهب شود.

 

با انواع شکم درد و علل بروز آن‌ها آشنا شوید

 

احساس دردی پیوسته با شدتی ثابت همراه با حساسیت شکمی، تب، حالت تهوع و استفراغ، معمول‌ترین نشانه‌های دایورتیکیولایتس یا همان التهاب بخش پایین رونده‌ی روده‌ی بزرگ هستند.

 

7- پایین سمت راست شکم

 

این قسمت از شکم شامل آپاندیس می‌شود، اندام کوچکی که باکتری‌های مفید را درون خود ذخیره می‌کند، گوارش را تقویت می‌کند و از سیستم ایمنی بدن محافظت می‌کند.

 

با انواع شکم درد و علل بروز آن‌ها آشنا شوید

 

درد تیز، بی اشتهایی، حالت تهوع، استفراغ و تب، شایع‌ترین علائم آپاندیسیت یا همان التهاب آپاندیس هستند که به اقدام پزشکی فوری نیاز دارد.

 

8- پایین وسط شکم

 

مثانه و اندام‌های تناسلی در این قسمت از شکم قرار دارد.

 

 

 

با انواع شکم درد و علل بروز آن‌ها آشنا شوید

 

تیر کشیدن شکم، احساس سوزش هنگام ادرار و تغییر رنگ ادرار، ممکن است علامت عفونت مثانه باشد.

درد ناگهانی و شدید در نزدیکی لگن خاصره که ماه‌ها طول بکشد هم علامتی شایع حاکی از وجود مشکل در اندام‌های تناسلی است.

 

9- پایین سمت چپ شکم

 

بخش اعظم روده‌ی بزرگ در این قسمت قرار دارد، به همین دلیل اگر مشکلی برای این اندام به وجود بیاید، به احتمال زیاد در سمت چپ پایین شکم تان احساس درد خواهید کرد.

 

با انواع شکم درد و علل بروز آن‌ها آشنا شوید

 

درد شکمی‌ای که با تیر کشیدن، نفخ، گاز اضافی، اسهال یا یبوست همراه باشد، می‌تواند نشانه‌ی سندروم روده‌ی تحریک پذیر باشد.

 

اطلاعات ارائه شده در این مطلب صرفاً جهت آگاهی هستند و به خاطر داشته باشید که در صورت داشتن هر یک از نشانه‌های فوق، باید به پزشک مراجعه کنید.

منبع : yjc