سفارش تبلیغ
صبا ویژن

fasert

صفحه خانگی پارسی یار درباره

قاتلان خاموش؛ 9 بیماری خطرناک که باید حتما درمورد آنها بدانید

    نظر

حتما شنیده‌اید که یکی از اطرافیان‌تان به‌طور ناگهانی به یک بیماری خطرناک مبتلا شده‌ است و در پاسخ به کنجکاوی اطرافیانش می‌گوید که هیچ علامت خاصی نداشته است تا متوجه بیماری‌اش شود. تعجب نکنید! بعضی از بیماری‌ها این‌‌طور هستند، یعنی بدون اینکه هیچ علامتی از خود نشان بدهند، پیشرفت می‌کنند و وقتی تشخیص داده می‌شوند که دیگر دیر شده است. به این بیماری‌ها، قاتلان خاموش می‌گویند. مطلب زیر، شما را با این اصطلاح ترسناک و عجیب، بیشتر آشنا می‌کند.

 

حتما بخوانید:

درمان برونشیت حاد، علائم و راه‌‌های پیشگیری از آن

علائم سرطان رحم و روش‌های درمان آن

درمان چربی خون؛ علائم و نحوه تشخیص آن

بسیاری از بیماری‌ها در دسته‌ی «قاتلان خاموش» قرار می‌گیرند. این بیماری‌ها علائم هشداردهنده‌ی خود را پنهان می‌کنند. تشخیص دیرهنگام این بیماری‌ها، ممکن است عوارض جدی و گاهی‌اوقات مرگ را در پی داشته باشد.

 

احتمال آنکه افراد با چنین بیماری‌های خطرناکی زندگی کنند و از آنها مطلع نباشند، زیاد است. بنابراین، گسترش آگاهی درمورد این بیماری‌ها بسیار مهم است. به‌علاوه، افراد باید به‌طور منظم آزمایش‌های پزشکی را انجام بدهند تا در صورت ابتلا به این بیماری‌ها، بتوانند مراحل درمان را در همان اوایل بیماری آغاز کنند.

 

در ادامه با 9 بیماری کشنده ولی خاموش، آشنا می‌شوید.

 

1. فشار خون بالا

فردی که فشار خونش 140 بر روی 90 میلی‌متر جیوه یا بالاتر باشد، به فشار خون بالا یا بیماری فشار خون مبتلاست.

 

فشار خون بالا معمولا با استرس، سیگار کشیدن، مصرف زیاد نمک، اضطراب، مصرف الکل و بی‌تحرکی در ارتباط است. سایر عوامل مرتبط عبارتند از: چاقی، عوامل ژنتیکی، استفاده از قرص‌های ضدبارداری یا داروهای ضددرد، بیماری‌های کلیوی و بیماری‌ آدرنال (بیماری‌های غدد فوق کلیوی).

 

فشار خون بالا معمولا علائم قابل‌توجهی از خود نشان نمی‌دهد. در برخی موارد ممکن است باعث سردرد، تنگی نفس یا خون‌دماغ شود، اما این علائم هنگامی اتفاق می‌افتند که فشار خون بسیار بالا باشد. فشار خون توسط فشارسنج پزشکی (اسفیگمومانومتر) اندازه‌گیری می‌شود.

 

فشار خون بالا اگر نادیده گرفته شود، ممکن است به بیماری‌های قلبی یا حتی سکته‌ی مغزی منجر شود. تنها راه تشخیص آن، اندازه‌گیری منظم فشار خون است. هرگاه متوجه شدید که فشار خون‌تان بالاست (بیشتر از 140 بر روی 90 میلی‌متر جیوه)، باید هرچه زودتر به پزشک مراجعه کنید و برای کنترل آن حتما هر دارویی را که تجویز می‌شود، طبق دستور پزشک مصرف کنید.

 

حتما بخوانید: کنترل فشار خون بالا؛ این رژیم غذایی‌ زندگی شما را نجات می‌دهد

2. دیابت

دیابت بیماری‌ای است که به نظارت مستمر نیاز دارد. دو نوع دیابت وجود دارد:

 

دیابت نوع 1: در این بیماری بدن هیچ‌گونه انسولینی تولید نمی‌کند.

دیابت نوع 2: یک اختلال متابولیسمی است که در آن، بدن قادر به تولید انسولین کافی نیست یا نمی‌تواند از انسولین تولیدشده به‌درستی استفاده کند.

با توجه به آمار منتشرشده از سوی فدراسیون بین‌المللی دیابت، حدود 387 میلیون نفر در سراسر جهان، دیابت دارند و از هر 2 نفر، 1 نفر حتی نمی‌داند که به دیابت مبتلاست. به همین دلیل است که دیابت، یک قاتل خاموش در نظر گرفته می‌شود. برخی از علائم متداول آن عبارتند از: تشنگی بیش‌ازحد، گرسنگی، کاهش وزن ناگهانی، تکرر ادرار، خستگی، تاری دید و بریدگی‌ها یا زخم‌هایی که به‌آهستگی ترمیم می‌شوند.

 

علت دقیق دیابت، مشخص نیست، بااین‌حال به نظر می‌رسد عوامل ژنتیکی، چاقی، رژیم غذایی نامناسب و نداشتن فعالیت بدنی، نقش مهمی در بروز این بیماری ایفا می‌کنند.

 

دیابت کنترل‌نشده می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های قلبی، بیماری‌های کلیوی، قطع عضو، سکته‌‌ی مغزی و از دست دادن بینایی شود.

 

اگر مستعد ابتلا به دیابت هستید یا هریک از علائم متداول آن را در خودتان مشاهده کردید، به پزشک مراجعه کنید.

 

حتما بخوانید: 7 غذای مفید برای کاهش قند خون

3. بیماری عروق کرونر (CAD)

مردی با عارضه ی قلبی!

بیماری عروق کرونر، یک بیماری قلبی رایج است که به‌دلیل تجمع پلاک در دیواره‌ی شریان‌ها (سرخرگ‌ها) ایجاد می‌شود. تجمع بیش از حد پلاک، به مرور زمان شریان‌ها را تنگ و درنتیجه جریان خون را در سراسر بدن به‌طور کامل یا تا حدودی مسدود می‌کند. با گذشت زمان، CAD می‌تواند قلب شما را ضعیف کند و به نارسایی قلبی منجر شود.

 

چاقی یا داشتن اضافه‌وزن، سابقه‌ی خانوادگی بیماری‌های قلبی، رژیم غذایی نامناسب، سیگار کشیدن و نداشتن فعالیت بدنی از جمله عواملی هستند که احتمال ابتلا به بیماری عروق کرونر را افزایش می‌دهند.

 

از آنجا که CAD در مراحل ابتدایی‌اش هیچ‌گونه نشانه‌ای ندارد، تا هنگام بروز حمله‌ی قلبی تشخیص داده نمی‌شود. برای تشخیص به‌موقع، به‌طور منظم آزمایش‌های پزشکی را انجام بدهید.

 

برای کاهش خطر ابتلا به CAD و سایر بیماری‌های قلبی، یک رژیم غذایی کم‌سدیم و کم‌چرب داشته باشید، سیگار نکشید، به‌طور منظم ورزش کنید و پس از مشورت با پزشک‌تان، دارو مصرف کنید.

منبع:chetor